TEAM JORDENS SKOLE

- vi brænder for at bringe mennesker tættere på mulden

HELLE SOLVANG

Stifter og leder af Jordens Skole

Helle er selvstændig proces-facilitator, moderator og foredragsholder. Hun har stærke netværk i både kulturlivet og indenfor den grønne omstilling og bygger som kreativ entreprenør og inspirator bro mellem de to verdner.

Hun er cand.mag i Moderne Kultur og Kulturformidling og har i gennem 20 år været vært og dokumentarist i DR. Hun portrætterede bl.a. bæredygtigheds-pionerer og ildsjæle i det populære P1-program VITA og har som scenevært styret slagets gang ved nogle af DR’s store litterære og musikalske begivenheder.

Helle er idéudvikler og vært for konferencer, festivaler og seminarer i spændingsfeltet mellem natur, kunst og kultur. Hun underviser i podcastfortælling og udbyder kurser i at facilitere møder, hvor flere stemmer, tværfaglig udveksling og kollektiv intelligens kommer i spil.

Hun er optaget af, hvordan vi skaber en fredelig og fællesskabende grøn omstilling og udvikler almen dannelse, så den omfatter forståelse for jorden og forbundethed med naturen. Hun er medlem og medstifter af foreningen Andelsgaarde og del af bestyrelsen for Vallekilde Højskole.

Helle er vokset op på et biodynamisk/økologisk jordbrug og har de seneste 6 år undersøgt og skildret jordbrug i harmoni med naturen og inspireret til nytænkning indenfor cirkulær, holistisk tankegang og regenerativ praksis. Helle er idékvinden og initativtager bag Jordens Skole (2020) og fritidsaktiviteten 'Gå til have' (2021).

LISBETH INGEMAN SØRENSEN

Fundraiser PA og projektkoordinator

Lisbeth er kinesiolog, uddannet lærer fra Den frie Lærerskole og cand.pæd.phil fra DPU/Aarhus Universitet.

Hun har erfaring som fri- og efterskolelærer, voksenunderviser og forskningsassistent indenfor pædagogisk forskning, og er optaget af udvikling af læring for børn og unge.

Hun er initiativtager til Jordens Skole ´Gå til have' -holdet i Skalbjerg på Fyn, som har udviklet sig til et levende markfællesskab. På basis af 'Gå til have' har Lisbeth udbredt Jordens Skole aktiviteter på Fyn.

Som deltager på Jordens Skoles 'Podcast Masterclass' har hun udgivet podcasten ´Dansen med haven´ i 2021. I efteråret 2023 udkommer ´Børn fortæller om permakultur´ kombineret med specialdesignede kursusforløb for undervisere og familier.

IMG_4370 2.HEIC
Laura Ytte Rechnagel.jpg

LAURA RECHNAGEL

Dokumentarist

Laura er uddannet på Danmarks Medie- og Journalistikhøjskole på TV- og Tilrettelæggerlinjen og har bl.a. lavet SO-ME og tv-dokumentation for Hus Forbi.

Tidligere har Laura arbejdet i DR på blandt andet Nyhederne og Troldspejlet og har ligeledes været engageret i diverse NGO'er, herunder et træplantnings-aktionsprojekt i Californien og i Slow Food bevægelsen.
Hun er særligt optaget af nye dyrkningsformer, et nyt fødevaresystem og regenerativ tankegang. Hun er en del af det internationale podcast-projekt 'Into the land' og har bl.a. lavet filmportrætter på Andelsgaarde og på Farendløse Mosteri.

SARA TROENSE

Podcast-producent og underviser

Sara har undervist på bl.a. RUC, KUA, Ungdomsskolen, ENIGMA og Vallekilde højskole.

I sit speciale undersøgte hun dansk taleradios udvikling. Hun har siddet i bestyrelsen for Center for podcasting og er jurymedlem for Podcastprisen i Årets Talent-kategorien.

Sara har produceret podcasts til P1 og er en del af det tværæstetiske kunstfællesskab MYRKR, som skaber værker, der søger at vække oplevelsen af forbundethed med naturen i spændingsfeltet mellem videnskab, magi, kunst og personlige fortællinger, eksempelvis vandringforestillingen Stjernevandring - en poetisk rumrejse - se trailer og i P1 serien Gemt i mørket.

Sara underviser sammen med Helle Solvang på Jordens Skoles Lovesoil Podcast Masterclass-forløb .

Portræt Sara foto Sophie Bech.jpeg