
Skab Permahaver
med Børn og Unge


1-ÅRIG DELTIDS-UDDANNELSE
Jordens Skole udbyder den 1-årige del-tidsuddannelse 'Skab permahaver med børn'. På kurset bliver du klædt på til at opbygge en have sammen med børn og unge, fagligt formidle de regenerative principper, permakultur og jordens mikroliv og inspirere og engagere børn og unge gennem praktiske greb og metoder.
Undervisningen har fokus på at børn og unge kan opnå selvværd, selvberoenhed og mangfoldige kompetencer i forbindelse med udendørslæring.
Vi gennemgår processen med at skabe en ‘permahave’ helt fra bunden med individuel sparring om forholdene og mulighederne på kursisternes skole, efterskole, børnehave, SFO, ungdomsklub, bibliotek eller kunstinstitution. Måske hjemme i haven med dit eget barn.
På uddannelsen bliver du støttet i at udvikle din nuværende have eller til at tage de første skridt et egnet sted, som kan være permanent - et blivende fællesareal som læringsrum, der er givende for mennesker og dyr.
Undervisningen strækker sig over ét fuldt år og varetages af Katja Bjørn Parlo og Jordens Skoles team samt gæstelærere. Vi mødes fem dage i ‘Permahaven’ på Ringsted Ny Friskole samt online. Læs mere nedenfor.
Hold 2 starter i November 2025 eller så snart der er 10 deltagere på holdet. Flere af pladserne er besat. Giv lyd hvis du er interesseret, så du kan komme på listen.
Q&A
HVILKE PRINCIPPER BYGGER UDDANNELSEN PÅ?
- Helhedsforståelse og omsorg
- Tryghed, nærvær og tillid afgørende for læring
- Dialogisk
- Diversitet og mangfoldigheds orienteret
- Handling og væren i balance
- Participatorisk og samskabende
- Undervisning baseret på oplevelses-og erfaringskabelse, derpå reflektion, teori og dialog
- Deltagerne erfarer sig til konklusioner og indsigter individuelt og kollektivt
- Cirkulær på lige fod med lineær
- Følge årstiderne og vise at mennesket kan være en opbyggelig del af naturen og økosystemet
- Permakultur og regenerativ tilgang
- Årstids-opmærksom
-Vise i praksis, at mennesker kan være en helende og opbyggelig (regenerativ) del af naturen og økosystemet
PERMAKULTUR OG REGENERATIV TILGANG
Centralt i uddannelsen er regenerative principper og metoder samt permakultur som designsystem og vejviser til et meningsfuldt liv indenfor de planetære grænser. Regenerativ tilgang er inspireret af naturens processer og lærer os at give mere tilbage end vi tager. Det er dermed en tilgang, som er 'mere end' blot bæ-re-dygtig. Permakultur lærer os at drage omsorg for hinanden og for jorden og fordele goderne og ressourcerne ligeligt. En permahave er en 'permanent' have, hvor vi fremmer de flerårige planter, som har dybere rødder end de mere almindelige et-årige planter. Planter med dybere rødder er er mere modstandsdygtige overfor store nedbørsmængder og skiftende vejrlig, de har en højere næringsværdig, er mere klimavenlige og bidrager positivt til en sund jord og mere liv i haven.
En 'permahave' giver rig mulighed for, at børn kommer i kontakt med jorden og oplever hinanden i et arbejdsfællesskab baseret på meningsskabende hands-on-undervisning.
Den regenerative dyrkning har fokus på at genopbygge jordens mikroliv og derved skabe de bedste forudsætninger for at få noget til at gro. Børn og unge kan her lære at dyrke med omtanke for omgivelserne og opleve glæden ved at høste og skabe egen mad med mangfoldige smagsvariationer.
HVEM ER MÅLGRUPPEN FOR UDDANNELSEN?
Kurset henvender sig til fagfolk indenfor alle fag - eksempelvis lærere og pædagoger - med lyst til at iværksætte og interesse for at skabe permahaver med børn. Det kan også være forældre med særlig interesse for dyrkning og samskabelse med børn og naturen. Man behøver ikke at have forudgående erfaring med permakultur eller være uddannet lærer. Tværfagligheden og det, som kursisterne kan lære af hinanden, vil være et særlig stærkt element ved dette kursusforløb.
HVAD ER OMFANGET?
Uddannelsen forløber over ét år for at give kursisterne indblik i, hvad man kan lave i en have gennem alle fire årstider. Uddannelsen følger således et årshjul i haven og hvert modul tager afsæt i de helt konkrete praktiske opgaver man kan lave med børn og unge i den pågældende årstid. Hver deltager kan i forløbet fokusere på en ønsket målgruppe og evt. et konkret sted, at opbygge en permanent have.
HVOR FOREGÅR UNDERVISNINGEN?
Uddannelsen foregår på 2 fysiske lokationer samt online.
Undervisningen fordeler sig over 4 lange lørdage i Permahaven, 1 dag i Demokrati Garage i København NV - samt 6 gange online á 2-3 timer.
- Permahaven på Ringsted Ny Friskole, Bringstrupvej 23, 4100 Ringsted (3 lørdage + én hverdag)
- Demokrati Garage i Kbh NV ( 1 dag - weekend eller hverdag)
- samt online sessions på Zoom (6 gange á 2-3 timer)
HVORNÅR MØDES VI?
Forløbet starter i november 2025 - eller så snart et hold på 10 deltagere er samlet. Der er stadig pladser. Meld dig gerne på banen, også selvom du blot er i overvejelsesfasen, så holder vi dig opdateret.
8. november kl. 10-16 - Permahaven, Ringsted (vinter)
10.- 11. eller 12. januar Demokrati Garage, Kbh NV (om design og projektledelse)
14. marts kl. 10-17 Permahaven, Ringsted (forår)
30. maj kl. 10-17 Permahaven, Ringsted (sommer)
+ weekend-dag i efteråret, som vi fastsætter sammen.
De 6 online-sessions booker vi ind i kalenderen sammen.
Bemærk, at hvis du er i job eller under uddannelse kan du sagtens passe kurset ind.
HVAD KOSTER DET?
Prisen for det fulde forløb er 10.800 kr. inkl. moms for private.
Ved betaling via institution eller skole er prisen 12.800 kr. + moms
Prisen omfatter undervisning, kursus-materiale og den individuelle sparring i sidste del af uddannelsen.
Der er ikke forplejning med i prisen.
KAN MAN FÅ RABAT?
Vi har enkelte pladser til rådighed til dig, der har særlige vilkår, er ung eller under uddannelse.
Kontakt os for studierabat og skriv lidt om dig selv og hvorfor du ønsker nedsat pris.
Vil tilbyder desuden rabat ved tilmelding af flere fra samme institution/skole/forening (jo flere I deltager fra samme institution desto større rabat yder vi - det er nemlig en fordel, hvis der er flere kollegaer, der har gennemgået forløbet og kan hjælpes ad med at implementere de nye idéer og impulser tilbage på arbejdspladsen).
HVORDAN KAN MAN OPNÅ KURSUSBEVIS?
Deltagelse på mindst 4 ud af 5 kursus-dage i Permahaven og fremmøde og engagement, så vidt muligt, på alle online-kurser. Aflevering og sparringsforløb i forbindelse med hovedopgave.
HVEM ER UNDERVISERNE?
Katja Bjørn Parlo: Lærer på Ringsted Ny Friskole, hvor hun gennem fem år har opbygget permaskolehaven sammen med sine elever. Hun har Permakultur Design Certifikatkursus (PDC) og erfaring med at afholde workshops i havens biodiversitet og permakultur.
Lisbeth Ingeman Sørensen: Projektmedarbejder i Jordens Skole og uddannet lærer og cand.pæd.phil. Hun har PDC og erfaring med at undervise i regenerativ dyrkning, og igangsætte projekter med fokus på bæredygtighed.
Helle Solvang: Leder af Jordens Skole, hvor hun inspirerer til nytænkning inden for cirkulær tankegang og regenerativ ledelse og praksis. Helle er en erfaren projektleder, formidler og kreativ facilitator og idé-kvinden bag Jordens Skole (2020) og fritidsaktiviteten 'Gå til have' (2021).
HVAD ER JORDENS SKOLE
Jordens Skole er et dannelses- og oplysningsinitiativ, der siden 2020 har gødet jorden for en regenerativ udvikling i praksis og finder nye veje til livsvigtig læring om jorden. Jordens Skole driver en medieplatform, der udgiver nyhedsbreve, podcasts og blogindlæg om jorden og om mennesker, der viser vejen til en mere bæredygtig og balanceret verden.
FAGOMRÅDER & MODULER
Hen over året dækker uddannelsen 4 faglige områder. De er markeret med farvekoder nedenfor.
Grøn: Didaktik - praktisk pædagogisk tilrettelæggelse
Rød: Iværksætterspor og samskabende projektledelse - sådan etablerer du en have.
Blå: Væren - Naturforbundethed og jordsans
Sort: Permakultur og regenerative metoder og principper - teori og praksis som følger årshjulet
MODUL 1
Naturforbundethed
(1 lørdag + 1 online session)
Introduktion
-
Hvor kommer 'regenerativ' fra?
Hvad er regenerativ dyrkning, tankegang og praksis? -
Permakultur: Etikker og principper
-
Ressource-bevidsthed
-
Cirkelpraksis
-
Balance mellem praktisk arbejde i haven og væren
-
Børns og unges råderum og selv-beroenhed i naturen
-
Didaktisk model for tilrettelæggels af forløb
-
Sprogets betydning for vores oplevelse af og samspil med naturen - hvordan vi taler om naturen har betydning for måden vi værdsætter os selv og passer på omgivelserne
-
Jordsans - Fornemmelse for jordens liv og evnen til at læse jorden og bygge en træt jord op
MODUL 2
Projektledelse og designværktøj
(1 online session á 3 timer + 1 fuld dag Kbh)
-
Etablering af havens elementer og bede
-
Etårig dyrkning og sædskifteplaner
-
Flerårige I - hvorfor permanente planter?
-
Identifikation af brugerbehov
-
Det samskabende lederskab og meningsfulde fællesskaber
Hvordan skaber du opbakning hos ledelse, bestyrelse, forældre og naboer I -
Ledelse af projektforløb '8 Breaths of Design' / 8 åndedræt
-
Ledelse af samskabte processer: The Four Fold Practice
-
Designmodel GoSadimet til bla. analyse af sin have
-
Sikring af jord til din permanente have
MODUL 3
Levende jord
(1 online session + 1 fuld lørdag)
-
Didaktisk tilrettelæggelse af arbejdet med bedene
-
Jordens liv - fortællinger og opgaver
-
Kompost i børnehøjde - øvelser og opgaver
-
Jordundersøgelser med børn
-
Haven som fagligt læringsrum og udvikling af formidlingsforløb
-
Fotosyntese og planters liv - hvordan formidler man det komplekse for børn og unge?
-
Jorddække og efterafgrøder
-
Flerårige urter og grøntsager
-
Observationer af sol, vind og vand
-
Gravefri dyrkning og eksempler på bede
-
Hvad kan vi lære af naturens design og levende systemer?
MODUL 4
Design og didaktik
(1 online session á 3 timer)
-
Fra permakulturens værktøjskasse:
-
Havens zoner, og hvordan man skaber bedst adgang
-
At skabe design med børn
-
At stå i lære hos naturen
-
At tage haven eller naturen med indendørs -visualiseringsøvelser
-
Igangsættelse af design-projekter ud fra en konkret have eller mark
MODUL 5
Forankring
(1 online session + 1 fuld dag)
-
Sådan opbygger vi en skovhave i flere lag
-
Den permanente have og de flerårige planter II
-
Sådan fremmer vi flere dyr i haven
-
Sådan arbejder vi med vand: Vandopsamling, vandbesparelse, vandhuller
-
Deltagernes egne naturforbundethedspraksisser og øvelser
-
Samskabelse med naturen og hinanden
-
Deltagerne tegner og udvikler egne havedesigns - hvordan inddrager vi børn og unge, naboer, forældre, erhvervsliv i det lokale II ?
-
Individuel sparring
MODUL 6
Høst
(1 online session + 1 fuld dag)
-
Om at leve regenerativt - også udenfor haven
-
Hvad er regenerativ økonomi, ledelse og livsstil?
-
Fra jord til bord - smagsoplevelser, udendørskøkken og madkundskab, nye veje til forståelse af madens betydning for økosystemet
-
Fortælling som didaktisk metode
-
Didaktiske veje til naturforbundethed, naturkontakt og jordsans
-
Benspænd i den pædagogiske tilrettelæggelse
-
Sparring og feed back på de individuelle designs
-
Afslutning og overrækkelse af kursusbevis
Ovenstående bygger på et forløb, som begynder i efteråret. Vi justerer alt efter start-tidspunktet.
Flere af emnerne vil strække sig over længere tid.
Vi tilrettelægger og justerer desuden forløbet, så det imødekommer deltagernes særlige ønsker og niveau.
