JORDENS SKOLE

DANNELSE OG DELTAGELSE FOR EN VERDEN I BALANCE

2327f2d4-edf3-4639-8019-29a33af0e4d5 (1).jpeg

Jordens Skole er et kulturelt initiativ for samtaler, læring og visioner om jorden.

Vi arbejder for en fredelig grøn omstilling, hvor vi dyrker maden i livgivende fællesskaber.

Jordens Skole og vores ‘gå til have’ initiativ er på forsiden af Bolius - april-udgaven 2024.

Magasinet Bolius ligger på alle biblioteker, og der er mange gode artikler om dyrkning i haven og på altaner!
Find vej til online-udgaven HER

Fotograf Stuart McIntyre fra Bolius

Skærmbillede 2024-04-11 kl. 23.10.04.png

SKAB PERMAHAVER MED BØRN

Så gå på opdagelse i Jordens Skoles univers SKAB PERMAHAVER MED BØRN, som omfatter podcast, blog, have-besøg, netværksmøder og en ny 1-årig efteruddannelse, som starter i oktober 2024.

IMG_20200506_110430.jpg

Kommende begivenheder

KLIMAHANDLEDAG - Gå til have (online kl. 12)
    Zoom
    Hvad er 'Gå til have'? Hvordan har det bredt sig? Og hvordan kan du skabe dit eget havefællesskab og får mere viden om jorden og klimavenlig dyrkning?
    KLIMAHANDLEDAG - Besøg Hjortespringgård
    Herlev
    Herlev, Valnæsvej 19, 2730 Herlev, Danmark
    Ingen tilmelding. Blot mød op, så vil du blive mødt af Jordens Skoles undervisere Mette Madvig og Irene Kornerup, der vil vise rundt i haven og fortælle om ‘Gå til have’.
    KLIMAHANDLEDAG - Besøg Demokrati Garage
    København
    København, Rentemestervej 57, 2400 København, Danmark
    Ingen tilmelding. Blot mød op, så vil du blive mødt af Jordens Skoles underviser og deltagere, der vil vise rundt og fortælle om ‘Gå til have’.
    KLIMAHANDLEDAG - Besøg Stationshaven
    Charlottenlund
    Charlottenlund, Bregnegårdsvej 2A, 2920 Charlottenlund, Danmark
    Ingen tilmelding. Blot mød op, så vil du blive mødt af Jordens Skoles underviser Karen Leth og deltagere, der vil vise rundt i haven og fortælle om ‘Gå til have’. Vi glæder os til at se dig.
    KLIMAHANDLEDAG - Gå til have (online kl. 19)
    Netværksmøde
    man. 06. maj
    Zoom
    Jorden Skole er vært for en serie af online netværksmøder om ‘Børn, haver, praktik og didaktik’ med faglige oplæg og dialog.
    GROW FOOD IN THE CITY
    fre. 24. maj
    Demokrati Garage
    Demokrati Garage , Rentemestervej 57, 2400 København, Danmark
    Do you want to grow your own food in the backyard, in the street or on your balcony this summer? Bring more bees and birdlife into your hood? Then join us!
    Jordens Skoles Studietur (Dagstur Fyn)
    lør. 25. maj
    Odense Banegård - busholdepladsen
    Odense Banegård - busholdepladsen, Dannebrogsgade 5, 5000 Odense, Danmark
    Kom med på en guidet tur til unikke regenerative jordbrug og haver på Fyn og mød drivkræfterne bag det biodynamiske landbrug og mølleri Vild Hvede, den permakulturelle 'Fru Fengers Have' med Danmarks mindste planteskole 'Blomst & Bønne' og det inkluderende gårdfællesskab Palleshavegård.
    ‘Besøg Permahaven’ på Ringsted Ny Friskole
    lør. 01. jun.
    Ringsted
    Ringsted, Bringstrupvej 31, 4100 Ringsted, Danmark
    Kom på have-vandring og få inspiration til at dyrke med børn og styrke deres forståelse for jordens intelligente mikroliv på inspirerende og helhedstænkende måder. Du vil blive præsenteret for permakultur og regenerativ dyrkning med henblik på at formidle det videre til børn i teori og praksis.
    GROW FOOD IN THE CITY
    fre. 21. jun.
    Demokrati Garage
    Demokrati Garage , Rentemestervej 57, 2400 København, Danmark
    Netværksmøde
    ons. 14. aug.
    ´Besøg Permahaven´på Ringsted Ny Friskole
    lør. 07. sep.
    Ringsted
    Ringsted, Ringsted Ny Friskole, Bringstrupvej 31, 4100 Ringsted
    Lær at fermentere (Herlev)
    tors. 12. sep.
    Herlev
    Herlev, Valnæsvej 19, 2730 Herlev, Danmark
    Fermenterede grøntsager giver dine måltider smagsnuancer, er sundt og mindsker madspild. På workshoppen høster vi i marken på Hjortespringgård og laver fermenteringer, som du tager med hjem. Lær hvordan du kommer i gang i dit eget køkken. Tilmelding: kontakt@hjortespringgaard
GÅ TIL HAVE

'Gå til have' er en ny fritidsaktivitet, som udspringer fra Jordens Skole. Vi samler studiegrupper af 6-10 voksne, som sammen med en erfaren havedyrker etablerer bede med grøntsager, urter og blomster. Vi lærer at sanke frø, lave kompost og forberede jorden til såning og tilsidst fejrer vi høsten. Vi får flere private haver og andre jordlodder til at bugne af sund jord, mad, bier og fællesskaber.  Læs mere her og få fingrene i jorden fra marts 2024.

ebb55805-55d8-4737-bbab-1de135edcd51 (1)

Jordens Skole er et dannelses- og oplysningsinitiativ, som gøder jorden for en regenerativ udvikling og finder nye veje til livsvigtig læring om jorden.  'Regenerativ' betyder 'genopbyggende' og er en jordbrugspraksis, som genopbygger jorden og skaber frodighed og mangfoldighed. Det kan foldes ud til andre virkefelter, som en måde at være i verden på, inspireret af naturen. Der er meget, vi kan lære af naturens cirkulære principper og levende systemer.

Jordens Skole udgiver blogs, podcasts og dokumentar og tilbyder undervisning i podcastfortælling. Vi udbyder kurset 'Lederskab for meningsfulde fællesskaber' og 'Flowspillet' for alle, der leder efter
 retning og meningsfuldhed turbulent tid med store forandringer. Du kan også 'gå-til-have' og komme på webinars og have- og gårdbesøg rundt om i Danmark gennem vores studierejser.

Dyk dybere ned i det hele her.

Og skriv til os, hvis du har ideer, som vi skal udfolde sammen.

Der er kaffe på kanden i Demokrati Garage i Kbh NV, hvor vi har kontor.

Helle Solvang
Stifter og leder af Jordens Skole

KURATOR - NYHEDSBREVET

Kurator er Jordens Skoles nyhedsbrev fuld af livsinspirerende indlæg om muld og mennesker. Helle Solvang udvælger nyhederne, deler sine tanker og fortæller om kurser, arrangementer og studieture i Jordens Skole. Det er gratis at abonnere på Kurator. Du kan skrive dig op nederst på siden.